Artister 2021

musikere 2021

Dirigent Petr Popelka er født i 1986, og har en allsidig bakgrunn. Han startet med pianoundervisning men endte opp med kontrabass-studier i Praha og Freiburg. Han jobbet som alternerende solobassist i det prestisjetunge Staatskapelle Dresden fra 2009-2019. Parallelt med en krevende musikerjobb, har han studert direksjon med mange av de store dirigentene og på flere mesterklasser. Han mottok Neme Järvi-prisen for beste unge dirigent i 2017 og var 2017-18 sesongen «Conductor Fellow» i NDR Elphilharmonie Orchester i Hamburg. I tillegg er han stadig mer etterspurt som dirigent i hele Europa. Han hadde sin Norges-debut som operadirigent i Den Norske Opera & Ballett i 2018, men han ble også lagt merke til av KORK som allerede i 2019 fikk Petr Popelka ansatt som ny sjefsdirigent fra 2020.

Petr Popelka er også komponist, og har med det et hjerte for den helt nye musikken. Hans Labyrinth of the Heart ble fremført i 2015 da han var huskomponist på den østerrikske PODIUM-festivalen, og han spiller fortsatt piano på profesjonelt nivå!

Elisabeth Teige, født og oppvokst i Ålesund, har etablert seg som en av de mest ettertraktede unge dramatiske sopraner i Skandinavia. Hun er kjent for sin varme, vakre klang, intuitive musikalitet og sitt overbevisende sceniske nærvær. Hennes repertoar omfatter roller som Elsa (Lohengrin), Cio-Cio-San (Madama Butterfly), Leonore (Fidelio) og Senta (Der Fliegende Holländer). Sesongen 19/20 hadde Elisabeth flere rolledebuter; Irene (Rienzi) og Turandot ved Deutsche Oper Berlin, og Tosca ved Nationaltheater Mannheim. Pga Covid 19 har det blitt mange kanselleringer dette året og blant dem var hennes debut ved Bayreuther Festspiele. Dette er nå utsatt, og hun skal portrettere både Freia (Rheingold) og Gutrune (Götterdämmerung) i den nye Nibelungenringen-produksjonen i 2022. 

Fremtidige engasjement inkluderer tittelrolle ved Den Norske Opera & Ballett, et etterlengtet gjensyn med Senta (Der Fliegende Holländer) og debut som Elisabeth og Venus (Tannhaüser). 

Elisabeth har mottatt flere prestigetunge priser den siste tiden; Stiftelsen Kjell Holm Kulturpris 2019, Kirsten Flagstad International Anniversary Award 2020 og Skipsreder Tom Wilhelmsen Opera & Ballett-pris 2020. Som konsertsanger har Elisabeth sunget verk av Brahms, Strauss og Wagner. Dette blir hennes debut med Mahlers 4, og hun ser frem til å være med å fremføre verket for første gang på hjemmebane

Björn Nyman er en av Nordens fremste klarinettister i sin generasjon, samt en etterspurt kammermusiker og solist. Han er soloklarinettist i Kringkastingsorkestret og i Det Norske Kammerorkester. Nyman er prisvinner i to av de mest prestisjefulle internasjonale konkurransene for
klarinettister: ARD-konkurransen i München 2003 og Carl Nielsen-konkurransen i Odense 2005. I begge konkurranser ble han i tillegg tildelt pris for beste tolkning av Mozarts klarinettkonsert, samt pris for beste fremførelse av bestillingsverket i ARD-konkurransen. Nyman fikk delt førstepris i Crusell-konkurransen 2002 og vant ConocoPhillips-prisen samme år. 

Björn Nyman har vært solist med bl.a. Kringkastingsorkestret, Odense Symfoniorkester, Bayerische Rundfunk, Bergen Filharmoniske Orkester, München Kammerorkester og Stavanger Symfoniorkester. Han er en aktiv kammermusiker og har spilt på mange av de ledende festivalene i Norden. Björn Nyman fikk sin første jobb som soloklarinettist allerede som 19-åring i Lapin Kamariorkesteri i Finland. Han har også vært soloklarinettist i Gustav Mahler Jugendorchester under dirigenter som Pierre Boulez og Claudio Abbado. Nyman har studert med Hans Christian Bræin og Leif Arne Pedersen ved Norges musikkhøgskole, samt med Yehuda Gilad ved University of Southern California i Los Angeles. I 2016 utga han sin første solo-cd på LAWO. Sammen med Kringkastingsorkestret fremfører han verk av Debussy, Crusell og Jan Erik Mikalsens Klarinettkonsert, som er tillegnet Nyman. 

Nyman har en internasjonalt anerkjent klarinettklasse på Norges musikkhøgskole, og er ansatt der som professor

Sveinung Bjelland har i flere år stått i første rekke blant våre klassiske pianister. Han har blitt beskrevet som en musiker som har en sjelden evne til å ikle seg musikken han spiller og at lytteren finner seg behagelig fastholdt i hans grep.  Han har allerede en rekke vellykkede innspillinger bak seg, både som solist og kammermusiker. Ikke minst hans innspilling med sonater av Scarlatti og Mendelssohn, er blitt mottatt med begeistring.

Musicweb International skrev: «Disse tolkningene har mye raffinement, og den fantasifulle sammenstillingen finner sin gjenklang i den smakfulle og fantasirike fremførelsen». Classics Today fremhevet pianistens «kultiverte, fantasifulle og poetiske artisteri» og konkluderte: «Ingen klaverkjenner med respekt for seg selv burde gå glipp av denne høyst markante utgivelsen». Innspillingen ble nominert til Spellemannprisen 2006.

Sveinung Bjelland har solid musikalsk skolering fra Sentral-Europa, ikke minst gjennom Hans Leygraf ved Mozarteum i Salzburg og Hochschule der Künste i Berlin. Han avsluttet studiene i Berlin med toppkarakter og utmerkelse og plasserte seg solid på kartet da han i 1999 ble valgt ut til Rikskonsertenes ”Årets unge solist”. Etter dette har han utviklet seg til en særlig interessant, aktiv og allsidig utøver.
Han har vært solist med alle våre største orkestre under profilerte gjestedirigenter, og han har rukket å gjeste en rekke konsertserier og festivaler i diverse europeiske land, hvor han har markert seg like sterkt i solistrollen som i kammermusikken.

Hans senere samarbeid med tenoren Daniel Behle, vinner av Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse i 2005, har vært svært vellykket og resultert i konserter i London, Paris, München og Frankfurt, samt tre CD-innspillinger som har høstet strålende kritikker i internasjonal presse. i London, Paris, München og Frankfurt, samt tre  CD-innspillinger som har høstet strålende kritikker i internasjonal presse.

Sveinung Bjelland er også en velsett festivalartist ellers i Norden og på Kontinentet, ikke minst ved Festspillene i Bergen, som han har gjestet en rekke ganger. Han gjorde en meget vellykket debut i Wigmore Hall i London i 2008, og i juni 2013 var han tilbake samme sted med en recital med Daniel Behle. 

Sveinung Bjelland underviser ved Norges Musikkhøgskole og ved Universitetet i Agder, hvor han fra juli 2014 er ansatt som professor i klaver.

Nora Taksdal (1968) er fra Nøtterøy. Hun er solobratsjist i Kringkastingsorkestret og har tidligere hatt tilsvarende stilling både i Bergen- og Oslo-filharmonien. Nora var i 1984 med på å danne Vertavo Strykekvartett hvor hun spilte i ti år. Hun er utdannet ved Norges Musikkhøgskole (professor Lars Anders Tomter) og Folkwang Hochschule für Musik i Tyskland. 

Nora har vært medlem av Det Norske Kammerorkester siden 1987 og i ulike samtidsensembler. Hun vikarierte i 2005-2007 i ´The Chamber Orchestra of Europe´. 

Sommeren 1990 vant hun 1. pris i Ungdomssymfonikernes solistkonkurranse med sin tolkning av William Waltons bratsjkonsert. Hun har vært solist med en rekke orkestre i Norge og i utlandet, og har også samarbeidet med artister som Bugge Wesseltoft, Ketil Bjørnstad, Øyonn Groven Myhren, Trygve Seim, Sinikka Langeland, Arild Andersen og Lill Lindfors.

Hun spiller på en bratsj fra Venezia, bygget i 1745 av Domenico Busan, utlånt av stiftelsen Dextra Musica.

Nora Taksdal har mottatt priser, legater og stipendier. Hun har innehatt flere tillitsverv og satt i juryen for den tv-sendte europeiske solistkonkurransen «Virtuos 2012».

Hun har skrevet en rekke artikler i klassiske musikkmagasiner og presenterer stadig musikk i NRK P2. De senere år har hun vært hyppig engasjert som kåsør og konferansier.

Ingvild Nesdal Sandnes er freelance cellist med base i Oslo. Hun har en master i utøving ved Norges Musikkhøgskole under professor Truls Mørk. Hun har også  studert under de svært anerkjente cellistene Frans Helmersson og Nicolas Altstaedt.

Ingvild har de siste årene vært tilknyttet Operaorkesteret, i tillegg til å være en svært aktiv frilanser og kammermusiker og hun spiller jevnlig med ensembler som Oslo SInfonietta, Cikada og Ensemble Temporum. Hun har siden 2014 vært solocellist i det prosjektbaserte Telemark Kammerorkester, og gjort flere cd-innspillinger med ensemblet. 

Ingvild startet sommeren 2018 konsertserien Klassisk på Bro. Formålet med konsertserien er høyt nivå på musikerne, spennende og fantastisk musikk, helt uten avstanden som mange føler til den klassiske sjangeren. 

Ingvild har mottatt stipender fra blant andre Stiftelsen RWE Dea, Kulturrådet, FFUK og Stiftelsen Kjell Holm. 

Ingvild spiller på en cello laget av Thomas Meuwissen.

Henrik Bondevik har sin master fra Zürcher Hochschule der Künste, men har og studert i Trondheim, London og i Oslo.Henrik er ettertraktet som freelancer i hele Norge og i utlandet, både som orkestermusiker og kammermusiker.

Han har spilt på festivaler som Oslo Kammermusikkfestival, Ultima-festivalen, Asker Kammermusikkfestival og Ålesund Kammermusikkfestival.

Han brenner for å utvide kontrabassens kammermusikkrepertoire gjennom å selv arrangere musikk for instrumentet, særlig gjennom Oslo Fat String Quartet, en kontrabasskvartett basert i Oslo som han selv er medlem av.

Henrik Bondevik spiller på en kontrabass laget av Rene Zaal og Hans Johannsson i Reykjavik i 2016 som er utlånt av Dextra Musica.

Min Hua Chiu er født i Taichung, Taiwan og tok sin Bachelor ved «Taipei National University of The Arts» med professor Rung-Yi Liu. Senere studerte han både master og master i samtidsmusikk ved «Hochschule für Musik und Theater München» med Professor François Leleux.

Chiu har spilt med en rekke orkestre, bla. annet «National Symphony Orchestra of Taiwan,» «Lower Bavarian Theater Orchestra,» «National Finnish Opera Orchestra.» «Bergen Filharmoniske Orkester,» og «Det Norske Kammerorkester.»

Foruten hans utøvende karriere har Chiu gitt mesterklasse på Sibelius Akademiet i Helsinki, Finland.

Chiu er fast ansatt i Oslo Filharmoniske Orkester.

 

Hva er kammermusikk?

Betegnelsen for «kammermusikk» kan være svært mangfoldig. I sin mest grunnleggende form, består kammermusikk av en liten gruppe musikere som fremfører musikk, herunder klassisk musikk. For den aktuelle gruppen brukes det ofte betegnelser som duo, trio, kvartett, kvintett, sekstett, og så videre. Sammensetningen overgår sjelden mer enn ti utøvere. Hvor grensen mellom kammermusikk og orkestermusikk går kan være noe omdiskutert, men det finnes likevel noen grunnleggende forskjeller mellom de to musikkstilene. Ved kammermusikk er stemmene i de fleste tilfeller skrevet for individuelle musikere, og er dermed mer solistiske. Musikken spilles i de fleste tilfeller uten dirigent, men det finnes det unntak. Man kan på mange måter tenke på kammermusikk som en eldre utgave av det moderne bandet.

Kammermusikk alltid vært sentral i musikken, men betegnelsen har gjennom årene hatt en noe varierende betydning. Betegnelsen ble opprinnelig brukt om musikk som framføres for hoffene. I barokken var betegnelsen noe nærmere det den er i dag: Ren instrumentalmusikk for en mindre gruppe musikere. Kammermusikk kan spilles med en rekke ulike besetninger. Mange av de kjente komponistene, som for eksempel Haydn og Mozart, skrev også kammermusikk ment for å fremføres hjemme i folks stuer, men mye av musikken ble også skrevet for profesjonelle utøvere.

Kammermusikken er verdt å ta vare på. På Ålesund kammermusikkfestival får du et innblikk i både ny og gammel kammermusikk – for barn og for voksne. På konsertene får  du oppleve både ville, vakre, mystiske, rolige og virtuose tonespråk – noe vil garantert falle innenfor enhver musikksmak. 

Klassisk musikk er for alle! Ta med deg familie, venner, uvenner og bekjente på konsert med musikk i verdensklasse!

TOP