Artister 2021

musikere 2021

Foto: @Lisa Martin

Ensemble for Mahlers 4.symfoni 24.mai:

Dirigent Petr Popelka er født i 1986, og har en allsidig bakgrunn. Han startet med pianoundervisning men endte opp med kontrabass-studier i Praha og Freiburg. Han jobbet som alternerende solobassist i det prestisjetunge Staatskapelle Dresden fra 2009-2019. Parallelt med en krevende musikerjobb, har han studert direksjon med mange av de store dirigentene og på flere mesterklasser. Han mottok Neme Järvi-prisen for beste unge dirigent i 2017 og var 2017-18 sesongen «Conductor Fellow» i NDR Elphilharmonie Orchester i Hamburg. I tillegg er han stadig mer etterspurt som dirigent i hele Europa. Han hadde sin Norges-debut som operadirigent i Den Norske Opera & Ballett i 2018, men han ble også lagt merke til av KORK som allerede i 2019 fikk Petr Popelka ansatt som ny sjefsdirigent fra 2020.

Petr Popelka er også komponist, og har med det et hjerte for den helt nye musikken. Hans Labyrinth of the Heart ble fremført i 2015 da han var huskomponist på den østerrikske PODIUM-festivalen, og han spiller fortsatt piano på profesjonelt nivå!

Ann-Helen Moen er opprinnelig fra Molde. Etter studier med Susanna Eken ved Operaakademiet i København var hun tre år  solist ved operaen i Graz, Østerrike. Etter det har hun virket i hel i hele Europa, først med base i London og no ut fra Oslo. Ann-Helen er en svært allsidig sanger, kjent for sine musikalske tolkninger av et bredt repertoar som spenner fra tidlig barokk til de store romantiske komponistene og samtidsmusikk, på såvel konsert- som på operascenen. Dette har bl.a. ført til nært samarbeid med dirigenter som Edward Gardner og Masaaki Suzuki, og nylig var hun solist på innspillinger med disse i henholdsvis Griegs Peer Gynt med Bergen Filharmoniske Orkester og Beethovens Missa Solemnis og 9. Symfoni med Bach Collegium Japan.

Björn Nyman er en av Nordens fremste klarinettister i sin generasjon, samt en etterspurt kammermusiker og solist. Han er soloklarinettist i Kringkastingsorkestret og i Det Norske Kammerorkester. Nyman er prisvinner i to av de mest prestisjefulle internasjonale konkurransene for
klarinettister: ARD-konkurransen i München 2003 og Carl Nielsen-konkurransen i Odense 2005. I begge konkurranser ble han i tillegg tildelt pris for beste tolkning av Mozarts klarinettkonsert, samt pris for beste fremførelse av bestillingsverket i ARD-konkurransen. Nyman fikk delt førstepris i Crusell-konkurransen 2002 og vant ConocoPhillips-prisen samme år. 

Björn Nyman har vært solist med bl.a. Kringkastingsorkestret, Odense Symfoniorkester, Bayerische Rundfunk, Bergen Filharmoniske Orkester, München Kammerorkester og Stavanger Symfoniorkester. Han er en aktiv kammermusiker og har spilt på mange av de ledende festivalene i Norden. Björn Nyman fikk sin første jobb som soloklarinettist allerede som 19-åring i Lapin Kamariorkesteri i Finland. Han har også vært soloklarinettist i Gustav Mahler Jugendorchester under dirigenter som Pierre Boulez og Claudio Abbado. Nyman har studert med Hans Christian Bræin og Leif Arne Pedersen ved Norges musikkhøgskole, samt med Yehuda Gilad ved University of Southern California i Los Angeles. I 2016 utga han sin første solo-cd på LAWO. Sammen med Kringkastingsorkestret fremfører han verk av Debussy, Crusell og Jan Erik Mikalsens Klarinettkonsert, som er tillegnet Nyman. 

Nyman har en internasjonalt anerkjent klarinettklasse på Norges musikkhøgskole, og er ansatt der som professor

 

Min Hua Chiu er født i Taichung, Taiwan og tok sin Bachelor ved «Taipei National University of The Arts» med professor Rung-Yi Liu. Senere studerte han både master og master i samtidsmusikk ved «Hochschule für Musik und Theater München» med Professor François Leleux.

Chiu har spilt med en rekke orkestre, bla. annet «National Symphony Orchestra of Taiwan,» «Lower Bavarian Theater Orchestra,» «National Finnish Opera Orchestra.» «Bergen Filharmoniske Orkester,» og «Det Norske Kammerorkester.»

Foruten hans utøvende karriere har Chiu gitt mesterklasse på Sibelius Akademiet i Helsinki, Finland.

Chiu er fast ansatt i Oslo Filharmoniske Orkester.

Oskar Sletfjerding,fløyte,  har sin diplomeksamen som fløytist fra konservatoriet i Utrecht. Han har vikariert i Bergen Filharmoniske Orkester en årrekke, og er en svært ettertraktet freelancemusiker i hjemfylket Møre og Romsdal. Til daglig underviser han ved Ålesund Kulturskole og musikklinjen ved Fagerlia Vgs.

Ai-Ling Chiu, fiolin er fra Taiwan, og utdannelse fra National Taiwan Academy of Arts, mastergrad fra University of Kansas i U.S.A., og en Solist Diplom-utdannelse ved Høgskolan for Musik och Drama, Universitetet i Gøteborg. Hun har vært solist med National Academy of Arts Symphony Orchestra i Taipei, Universitetetsorkesteret i Bergen, Ålesund Symfoniorkester, og med Gøteborgs Symfoniker. Ai-Ling var i 2009 hovedmottaker i Sparebanken Møres Gnist stipend. Ai-Ling spiller på en fiolin laget av Carlo Giuseppe Testore, 1710. Instrumentet anskaffet med støtte fra Stiftelsen Kjell Holm og Sparebanken Møre. Ai-Ling Chiu er kunstnerisk leder for Ålesund kammermusikkfestival.

Anne-Randi Håheim Nilsen, fiolin, har sin utdannelse fra Norges Musikkhøyskole og master fra Stavanger Musikkonservatorium. Hu. har tidlgere vært fast fiolinist i Den Norske Opera og Ballett men har de senere år vært bosatt tilbake i hjembyen Ålesund hvor hun er en ettertraktet frilans musiker.

Aine Suzuki, bratsj, har gjennom studier i Spania, hvor hun bl.a. i 2011 ble tildels pris av Dronning Sofia av Spania, jobbet som altererende førstebratsjist i Orquestra de la Comunidad Valenciana Palau de Les Arts. Hun har videre vunnet en rekke internasjonale konkurranser, deriblant førsteplass ved den ungarske Weiner Leo Music Competition, Premio Francesco Gemanini i Verona, Joan Weller-prisen og juryens spesialpris i All Japan Music Competition. Fra 2015 til 2016 arbeidet hun også  som assisterende proffessor med Nobuko Imai i Escuela Superior de Música Reina Sofia (Madrid). Hun har siden 2017 stilling som solobratsjist i Den Norske Opera og Ballet.

Miki Campins, født på Mallorca (Spania) i 1979, begynte med musikk med klassisk og moderne gitar, men hoppet fort over til trommesett og klassisk slagverk. Han studerte ved konservatoriet “Conservatori de música i dansa de les Illes Balears” under Paco Videco, men fikk og undervisning fra Armando Lorente, Susana Pacheco og Juan Carlos Murgui. Han deltok og på mange Master-classes og kurs av Rebecca Kite, David Moersch, Philippe Spiesser og mange andre innenfor klassisk slagverk og Trilok Gurtu, Alex Acuña, Salvador Niebla, Keyvan Chemirani samt mange andre på trommesett og etnisk perkusjon.Han tok Bachelor og Master i perkusjon ved “Högskolan för scen och musik” i Gøteborg (Sverige), under Professor Einar Nielsen, Daniel Norberg og Daniel Berg. Nå underviser han i slagverk i Ålesund.

Thomas Aanonlie kjem frå Namsos. Han er utdanna ved Rogaland Musikkonservatorium og Nordjydsk Musikkonservatorium, og har m.a. diplom eksamen i klassisk slagverk derifrå.
Han har hatt engasjement i ulike symfoniorkester, og har i tillegg erfaring med både jazz, pop og rock. Han har vore med i Opera Nordfjord sitt orkester sidan dei starta opp i 1998. Thomas har vore tilsett som distriktsmusikar i Gloppen sidan hausten 1998.

Martin Bredin er repetitør for Operaen i Kristiansund og ettertraktet freelance musiker, dirigent og arrangør I Møre og Romsdal hvor han har bodd siden 1999. Om seg selv skriver han: Experienced Pianist with a demonstrated history of working in the fine art industry. Skilled in Solo Recitals, Music Analysis, Scoring to Picture, Music Pedagogy, and Piano. Strong arts and design professional with a Master of Arts (M.A.) – Utøvende hovedfag med fordypning focused in Piano from Griegakademiet, Universitetet i Bergen.

Anders Hovind, organist (/harmonium) har utdanning i kirkemusikk og administrasjon og ledelse fra Norges musikkhøgskole. I tillegg har han orgeldiplomeksamen fra Musikkhøgskolen i Stuttgart. Han har vært ansatt som kantor i Greverud kirke siden 1988 og han tar på seg oppdrag som orgelkonsulent. Anders Hovind er til daglig nestleder i CREO, men er fortsatt aktiv som musiker.

Ingvild Nesdal Sandnes er freelance cellist med base i Oslo. Hun har en master i utøving ved Norges Musikkhøgskole under professor Truls Mørk. Hun har også  studert under de svært anerkjente cellistene Frans Helmersson og Nicolas Altstaedt. Ingvild har de siste årene vært tilknyttet Operaorkesteret, i tillegg til å være en svært aktiv frilanser og kammermusiker og hun spiller jevnlig med ensembler som Oslo SInfonietta, Cikada og Ensemble Temporum. Hun har siden 2014 vært solocellist i det prosjektbaserte Telemark Kammerorkester, og gjort flere cd-innspillinger med ensemblet. 

Ingvild startet sommeren 2018 konsertserien Klassisk på Bro. Formålet med konsertserien er høyt nivå på musikerne, spennende og fantastisk musikk, helt uten avstanden som mange føler til den klassiske sjangeren. Ingvild har mottatt stipender fra blant andre Stiftelsen RWE Dea, Kulturrådet, FFUK og Stiftelsen Kjell Holm.  Ingvild spiller på en cello laget av Thomas Meuwissen.

Henrik Bondevik har sin master fra Zürcher Hochschule der Künste, men har og studert i Trondheim, London og i Oslo.Henrik er ettertraktet som freelancer i hele Norge og i utlandet, både som orkestermusiker og kammermusiker. Han har spilt på festivaler som Oslo Kammermusikkfestival, Ultima-festivalen, Asker Kammermusikkfestival og Ålesund Kammermusikkfestival. Han brenner for å utvide kontrabassens kammermusikkrepertoire gjennom å selv arrangere musikk for instrumentet, særlig gjennom Oslo Fat String Quartet, en kontrabasskvartett basert i Oslo som han selv er medlem av. Henrik Bondevik spiller på en kontrabass laget av Rene Zaal og Hans Johannsson i Reykjavik i 2016 som er utlånt av Dextra Musica.

Oslo Fat String Quartet er en relativt ung og nystartet basskvartett med base i Oslo. Kvartetten ble startet i 2017 og har holdt konserter på scene 2, Hovedscenen og i foajeen på Operaen, Kammerkonsert på Sentralen, Embassy Festival i Den Haag og flere andre oppdrag. Ettersom OFSQ spiller på 4 kontrabasser har de valgt å bruke et repertoar med stor variasjon. De spiller alt fra barokk til romantisk, folkemusikk til crossover og gjerne egne arrangementer av kjente pop- og rockelåter. Mange av arrangementene deres er skrevet av Johan Strindberg. Omtale fra Embassy Festival «Oslo Fat String Quartet turns classical music on its head – in an irresistibly fun fashion» Foruten Henrik Bondevik består Oslo Fat String Quartet av:

Danijel Petrovic, er til daglig bassist i Oslo Filharmonien.

Karol Ciesluk, er bassist i Operaorkesteret i Den Norske Opera. Han studerte ved Barratt Dues Musikkinstitutt med Dan Styffe, Matthew McDonald og Henning Kraggerud.
Karol er en ettertraktet kammermusiker og solist, og har opptrådt i Festspillene i Bergen, Valdres Sommersymfoni Festival, Fagerborg Festival i Oslo, Norsjø kammermusikkfestival i Telemark og Musica Mundi i Belgia. Hean har også¨vært solist med Oslo Camerata, Rivne Philharmonic Orchestra, Concerto Avenna Chamber Orchestra, og Barratt Due orkester.
Karol har vunnet mange priser nasjonalt og internasjonalt, så som International BASS2012 Competition i Copenhagen, the International BASS2010 Youth Competition i Berlin og  International Bass Competition «Wratislavia” i Wroclaw I Polen.  

Patrick Andrew Wilder er britisk av opprinnelse og oppvokst i Norge.
Han har Bachelor-utdannelse fra Norges musikkhøgskole under Dan Styffe og Knut Guettler.
Patrick Andrew Wilder ble fast ansatt i Operaorkestret i august 2008. Wilder er også en flittig frilanser og har spilt med de fleste orkestre i Norge siden 2004. Solist med Ungdomssymfonikerne i 2005.

Sveinung Bjelland har i flere år stått i første rekke blant våre klassiske pianister. Han har blitt beskrevet som en musiker som har en sjelden evne til å ikle seg musikken han spiller og at lytteren finner seg behagelig fastholdt i hans grep.  Han har allerede en rekke vellykkede innspillinger bak seg, både som solist og kammermusiker. Ikke minst hans innspilling med sonater av Scarlatti og Mendelssohn, er blitt mottatt med begeistring.

Musicweb International skrev: «Disse tolkningene har mye raffinement, og den fantasifulle sammenstillingen finner sin gjenklang i den smakfulle og fantasirike fremførelsen». Classics Today fremhevet pianistens «kultiverte, fantasifulle og poetiske artisteri» og konkluderte: «Ingen klaverkjenner med respekt for seg selv burde gå glipp av denne høyst markante utgivelsen». Innspillingen ble nominert til Spellemannprisen 2006.

Sveinung Bjelland har solid musikalsk skolering fra Sentral-Europa, ikke minst gjennom Hans Leygraf ved Mozarteum i Salzburg og Hochschule der Künste i Berlin. Han avsluttet studiene i Berlin med toppkarakter og utmerkelse og plasserte seg solid på kartet da han i 1999 ble valgt ut til Rikskonsertenes ”Årets unge solist”. Etter dette har han utviklet seg til en særlig interessant, aktiv og allsidig utøver.
Han har vært solist med alle våre største orkestre under profilerte gjestedirigenter, og han har rukket å gjeste en rekke konsertserier og festivaler i diverse europeiske land, hvor han har markert seg like sterkt i solistrollen som i kammermusikken.

Hans senere samarbeid med tenoren Daniel Behle, vinner av Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse i 2005, har vært svært vellykket og resultert i konserter i London, Paris, München og Frankfurt, samt tre CD-innspillinger som har høstet strålende kritikker i internasjonal presse. i London, Paris, München og Frankfurt, samt tre  CD-innspillinger som har høstet strålende kritikker i internasjonal presse.

Sveinung Bjelland er også en velsett festivalartist ellers i Norden og på Kontinentet, ikke minst ved Festspillene i Bergen, som han har gjestet en rekke ganger. Han gjorde en meget vellykket debut i Wigmore Hall i London i 2008, og i juni 2013 var han tilbake samme sted med en recital med Daniel Behle. 

Sveinung Bjelland underviser ved Norges Musikkhøgskole og ved Universitetet i Agder, hvor han fra juli 2014 er ansatt som professor i klaver.

Nora Taksdal (1968) er fra Nøtterøy. Hun er solobratsjist i Kringkastingsorkestret og har tidligere hatt tilsvarende stilling både i Bergen- og Oslo-filharmonien. Nora var i 1984 med på å danne Vertavo Strykekvartett hvor hun spilte i ti år. Hun er utdannet ved Norges Musikkhøgskole (professor Lars Anders Tomter) og Folkwang Hochschule für Musik i Tyskland. 

Nora har vært medlem av Det Norske Kammerorkester siden 1987 og i ulike samtidsensembler. Hun vikarierte i 2005-2007 i ´The Chamber Orchestra of Europe´. 

Sommeren 1990 vant hun 1. pris i Ungdomssymfonikernes solistkonkurranse med sin tolkning av William Waltons bratsjkonsert. Hun har vært solist med en rekke orkestre i Norge og i utlandet, og har også samarbeidet med artister som Bugge Wesseltoft, Ketil Bjørnstad, Øyonn Groven Myhren, Trygve Seim, Sinikka Langeland, Arild Andersen og Lill Lindfors.

Hun spiller på en bratsj fra Venezia, bygget i 1745 av Domenico Busan, utlånt av stiftelsen Dextra Musica.

Nora Taksdal har mottatt priser, legater og stipendier. Hun har innehatt flere tillitsverv og satt i juryen for den tv-sendte europeiske solistkonkurransen «Virtuos 2012».

Hun har skrevet en rekke artikler i klassiske musikkmagasiner og presenterer stadig musikk i NRK P2. De senere år har hun vært hyppig engasjert som kåsør og konferansier.

Ålesund strykekvartett ble etablert i 1985, og består av 4 faste stillinger i 70% utøvende og 30% undervisningsstilling. Ålesund strykekvartett avlegger en rekke konserter hvert år, primært i Ålesund, men tar og på seg spilleoppdrag i hele regionen. Kvartettens medlemmer underviser også ved Ålesund kulturskole, og er gruppeledere i Ålesund Symfoniorkester og er et kjerneensemble i Ålesund Kammermuikkfestival.

Ai-Ling Chiu, fiolin, ( se omtale over)

Laurens Weinhold, fiolin, har vunnet Ungdommens Musikkmesterskap, Sparre Olsen-konkurransen og DNB nasjonale solistkonkurranse i 2014. Laurens har fått en rekke stipend og utmerkelser gjennom ungdomsårene, og har deltatt i en rekke festivaler, deriblant ICMF, Fartein Valen-festivalen, Summit Music Festival, Casamaggiore Festival, m fl. Weinhold har også interessert seg for samtidsmusikk, og har bl.a. urfremført verk av Janpieter Biesemans og Ståle Klevberg, og har også lært hardinfelespel med Gunnar Stubseid. Laurens har studert med Isaac Schulman, Frantisek Veselka og Jean-Pierre Wallez for han flyttet til Wien og avsluttet sine studier der med Dora Schwartzberg og Anton Sokorow. Han er nytilsatt fiolinist Ålesund Strykekvartett fra august 2019, og spiller på en fiolin av Landolfi fra 1746.

Linda Bønes er født i Bergen og oppvokst i Bergen. Hun er utdannet bratsjist ved Grieg-akademiet. Som musiker har hun tidligere spilt i Begen Filharmoniske orkester. Hun var også med på å etablere Cumuluskvartetten og Bergen Unge Kammerorkester. I dag spiller hun som bratsjist i Ålesund symfoniorkester og bratsjist i Ålesund strykekvarett. Bønes underviser også elever på instrumentet sitt ved Ålesund kulturskole.

Samuel Skrede, cello, har sin utdannelse fra Griegakademiet i Bergen og Guildhall School of Music and Drama i London og vært Ålesund strykekvartets cellist siden 2003. Utover sitt virke som utøvende cellist, solist, kammermusiker og pedagog, administrerte han Ålesund Symfoniorkester 2005-2009. Han har ogs tilrettelagt konsertseriene på Kunstmuseet KUBE fra 2009, og fra 2010 vært produsent for Ålesund Kammermusikkfestival og Ålesund Kammersolisters produksjoner. Han har siden 2007 vært dirigent og leder for Indre Strøk strykeorkester

 

Hva er kammermusikk?

Betegnelsen for «kammermusikk» kan være svært mangfoldig. I sin mest grunnleggende form, består kammermusikk av en liten gruppe musikere som fremfører musikk, herunder klassisk musikk. For den aktuelle gruppen brukes det ofte betegnelser som duo, trio, kvartett, kvintett, sekstett, og så videre. Sammensetningen overgår sjelden mer enn ti utøvere. Hvor grensen mellom kammermusikk og orkestermusikk går kan være noe omdiskutert, men det finnes likevel noen grunnleggende forskjeller mellom de to musikkstilene. Ved kammermusikk er stemmene i de fleste tilfeller skrevet for individuelle musikere, og er dermed mer solistiske. Musikken spilles i de fleste tilfeller uten dirigent, men det finnes det unntak. Man kan på mange måter tenke på kammermusikk som en eldre utgave av det moderne bandet.

Kammermusikk alltid vært sentral i musikken, men betegnelsen har gjennom årene hatt en noe varierende betydning. Betegnelsen ble opprinnelig brukt om musikk som framføres for hoffene. I barokken var betegnelsen noe nærmere det den er i dag: Ren instrumentalmusikk for en mindre gruppe musikere. Kammermusikk kan spilles med en rekke ulike besetninger. Mange av de kjente komponistene, som for eksempel Haydn og Mozart, skrev også kammermusikk ment for å fremføres hjemme i folks stuer, men mye av musikken ble også skrevet for profesjonelle utøvere.

Kammermusikken er verdt å ta vare på. På Ålesund kammermusikkfestival får du et innblikk i både ny og gammel kammermusikk – for barn og for voksne. På konsertene får  du oppleve både ville, vakre, mystiske, rolige og virtuose tonespråk – noe vil garantert falle innenfor enhver musikksmak. 

Klassisk musikk er for alle! Ta med deg familie, venner, uvenner og bekjente på konsert med musikk i verdensklasse!

TOP